Wanneer er een schokkende gebeurtenis plaatsvindt, komt er een geweldige hoeveelheid energie vrij als reactie op die gebeurtenis. Wanneer het natuurlijk herstel van het lichaam onvoldoende plaatsvindt, blijven de overlevingspatronen die we onszelf hebben aangeleerd bestaan. Door lichaamsgerichte traumatherapie ga je de opgeslagen spanning in het lichaam voelen en die vervolgens in kleine stapjes ontladen. 

Wat is traumatherapie (niet)
Ik werk met het geheugen van jouw lichaam. Je trauma herbeleven is niet nodig. Ik ga je vragen stellen en jij vertelt, maar ik ben geen psycholoog of psychotherapeut. Ik lees je lichaamstaal en daarmee gaan we aan de slag. Oefeningen, ademhaling, eenvoudige hulpmiddelen en jouw eigen hulpbronnen zijn de instrumenten die ik gebruik.

Overlevingsmechanismen
Reacties op trauma worden vaak samengevat met fight, flight en freeze, ofwel tegenstand bieden, weglopen/ontkennen of verstijven/vastlopen. Ons lichaam neemt het over en ons hoofd verliest de controle. We willen niet meer voelen en proberen met ons hoofd een veiligheidsgevoel te creëren door het trauma te begrijpen, te verklaren of weg te redeneren. Gevolg: we raken de verbinding met ons lichaam kwijt. Wat we daarom gaan doen is je weer in contact brengen met je lichaam. 

Somatic Experiencing®
Somatic Experiencing® is een lichaamsgerichte traumatherapie. Het is een wetenschappelijk onderbouwde benadering voor het werken met fysieke en psychologische symptomen van stress, shock en trauma. De behandeling richt zich op het alsnog afronden van de natuurlijke reacties op ingrijpende gebeurtenissen, het vergroten van veerkracht, het ontladen van opgeslagen stress en het begrijpelijk maken van gevoelens van onmacht en wanhoop.

Hulpmiddelen
Ik maak gebruik van het Tuningboard. Op het tuningboard ervaar je je interne balans. Door het balanceren wordt duidelijk waar en op welke wijze de spanning zich in het lichaam heeft vastgezet. Het ontladen van spanning in het lichaam kunnen we ondersteunen met Tension Releasing Excercises

Resultaat
Traumatherapie geeft de beste resultaten wanneer mensen daadwerkelijk open staan voor verandering. De motivatie moet van binnenuit komen. Het is belangrijk dat cliënten bereid zijn om tips en aanwijzingen op te volgen en dat ze een zekere mate van geduld hebben. De ervaring leert dat verandering optreedt na drie tot vier weken. We zien dan dat de bevroren energie van het trauma weer in beweging komt. Cliënten ervaren meer ontspanning, meer ruimte. Ze slapen beter, zijn blijer en kunnen en durven hun emoties weer voelen.

Effecten
Wat aansluitend aan een behandeling kan gebeuren is dat je moe bent, dat je spijsvertering anders wordt, dat je meer alert en dat je zintuigen meer ‘open’ gaan staan. En dat er iets verandert is ook precies de bedoeling. We willen dat wat afgesloten is weer beschikbaar komt.

Ademwerk

Ademwerk is een manier van bewust ademen in je oorspronkelijke, rustige en open ademritme. Door bewust ademen, op een verbonden en open wijze, gaat je lichaam als vanzelf de aanwezige stress en spanning oplossen. De ademhaling wordt heel bewust ingezet, en je gaat meer open en voller ademen. Je ontspant en je leert om je eigen oorspronkelijke creativiteit en liefde te voelen. Door ademwerk ga je ervaren dat je lichaam zich meer en meer opent. Je hoeft niets specifieks te doen. Je bent nieuwsgierig naar van wat er op dat moment gebeurt in je lichaam.

Alles draait om de open en ontspannen ademhaling!

Het oplossen van de aanwezige spanning en stress kun je waarnemen in je lichaam. De waargenomen sensaties kunnen zijn:

  • een gevoel van koude en/of warmte
  • spierkrampen met name in de handen en de voeten
  • tintelingen of prikkelingen gevoelens van verkrampt zijn, willen vechten, bevriezen.

Via het ademwerk kun je je ware zelf ontdekken. En de belemmerende overtuigingen, negatieve gedachten, je trauma’s en alle ballast uit het verleden gaan opruimen. Samen met mij kun je aan de slag meet ademwerk.

Kom een sessie doen en voel hoe het voor je is!

Polyvagaal Theorie (PVT)

De polyvagaal theorie (PVT) is de theorie die gaat over de neurobiologie van gevoelens van veiligheid.

Wanneer  je zenuwstelsel veiligheid kan en mag ervaren dan heb je een open houding, veel speelsheid, creativiteit en kracht. Je kunt optimaal functioneren, het leven goed doorleven met alle ups en downs.

Het heeft te maken met sociale verbinding met de ander en met onszelf via het neurale systeem van onze zintuigen en ons hart. Je kunt de verbinding voelen met jezelf en met de ander.  Er is openheid, gezien worden en gewaardeerd voelen.

Binnen de traumatherapie Somatic Experiencing® zorgt de PVT voor een goed begrip van de problemen  rondom trauma. Wanneer er heftig trauma is deelt de cliënt vaak gevoel van onmacht en schaamte. “Ik had mij moeten verdedigen, slaan of schoppen, ik heb gefaald”. Hij voelt zich onmachtig, schuldig en soms beschaamd.

Als reactie op extreem gevaar dan zal het lichaam als eerste reactie reageren met tonische immobiliteit, alsof je dood bent. Een situatie van dissociatie en bevriezing. Een noodzakelijke overlevingsrespons om de levensbedreigende situatie te kunnen overleven. De Fight- en/of Flightrespons kon niet ingeschakeld worden. De stand “het is niet veilig” blijft aanwezig en dit zorgt voor een voortdurende alertheid in het dagelijks functioneren. Het trauma geeft steeds impulsen aan het autonome zenuwstelsel om de ervaren onveiligheid in stand te houden. De ervaring van “het is veilig” is verstoord.

Dankzij de polyvagaal theorie, Stephen W. Porges  begrijp ik nu hoe het zenuwstelsel, en heel precies Nervus Vagus, de tiende hersenzenuw, zorgt voor veiligheid, wederkerigheid en verbinding. En kan ik deze wetenschap inzetten in mijn dagelijks werk.

In het boek “de polyvagaal theorie in therapie. Het ritme van regulatie” onderwijst Deb Dana op magnifieke wijze uitleg en tools voor in het dagelijks leven.

  • In mijn behandelruimte zijn symbolen en signalen van veiligheid aanwezig.
  • Als allereerst vooral empatisch te luisteren zonder oordeel.
  • Het is de reactie op het trauma wat met name begrepen moet worden en niet zozeer het trauma.
  • Ervaring van veiligheid laten ontstaan om te kunnen werken met het trauma.

Herken jij het gevoel van onveiligheid en angst? Meer weten of een afspraak maken? Bel mij op 0513-717474 of stuur een e-mail naar contact@maaikebluemink.nl.

Tension Releasing Excercises (TRE)

Met spanningsreducerende oefeningen kan de spanning, opgebouwd in het lichaam door hetzij chronische stress, hetzij trauma, door trillen van het lichaam losgelaten worden. Ik heb diverse workshops gevolgd en kan je hierbij ondersteunen en de oefeningen inzetten binnen de behandeling Somatic Experiencing®.

“Help mij mijzelf te genezen” – David Berceli

Somatic Experiencing® op Tuningboard

Het Tuningboard is een balansboard en terwijl je erop staat ga je direct ervaren dat je lichaam gaat zoeken naar de optimale balans, binnen in het lichaam. Dit gebeurt vanuit je binnenste, je onbewuste, door reflexen van spieren en de zwaartekracht.

Je gaat de spierspanning voelen en ervaren. De patronen die door trauma aanwezig zijn, zoals het vastzetten van de spieren en het veranderde adempatroon, worden gevoeld. Het contact met het ervaren lichaam wordt hersteld.

Een prachtige tool binnen de sessies, niet zozeer het praten als wel het ervaren staat op de voorgrond.

https://www.rolfingboulderdenver.com/the-tuning-board

 “Het Tuningboard fungeert als een versterker en katalysator, om wat er binnen leeft te laten ontvouwen. De beweging die op het Tuningboard verschijnt, is een natuurlijke en liefdevolle beweging. Het diepste deel van ons zenuwstelsel wordt gestreeld.” – Darell Sanchez, PhD.

Opnieuw in balans, op het tuningboard trillen en de spanning loslaten, kom ontdekken hoe het voor jou voelt!